Het tegengaan/terugdringen van gokverslaving is een van de meest belangrijke redenen geweest voor het ‘legaliseren’ van online kansspelen in Nederland. Met kanalisatie (kort gezegd zoveel mogelijk zorgen dat de Nederlandse gokker/speler bij Nederlands vergund aanbod blijft) wil de overheid zorgen dat er duidelijk zicht blijft op verslavingspreventiebeleid. Wanneer wordt uitgeweken naar illegaal aanbod, is het immers niet te controleren hoe daar met risicovol spelgedrag wordt omgegaan.
Nederland verwacht veel van de straks vergunde aanbieders als het gaat om het tegengaan van verslavingspreventie. Denk aan het instellen van verslavingspreventietools, verplichte aansluiting bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) en bijvoorbeeld het volgen van trainingen om nu ook online risicovol spelgedrag te kunnen signaleren. De uitgebreide Beleidsregels Verantwoord spelen bieden hierin flink wat inzicht. Maar hoe zit het dan met privacy? En wat kun je als aanbieder onder andere doen om je zo goed mogelijk aan de AVG te houden?
Met ingang van de Wet Kansspelen op afstand zijn er ruime mogelijkheden om kansspelverslaving tegen te gaan. De aanbieders (online casino’s) dienen hierin flink bij te dragen. Risicoanalyses, het inbouwen van tools en ook het actief benaderen van spelers horen hierbij. Bij dat actief benaderen zal het niet zo zijn dat er direct iemand voor de deur staat bij een speler die ineens meer is gaan storten. Dit zal via een gelaagde structuur gaan: eerst eens een pop-up, dan een standaard e-mail over verslaving; en misschien uiteindelijk contact. Toch worden er dus persoonsgegevens verwerkt voor het doel verslavingspreventie. En dat is niet zomaar iets: spelers zitten misschien wel helemaal niet te wachten op benadering hierover…
En dit is een punt waar wat wrijving ontstaat. Want enerzijds is het belang van verslavingspreventie groot, en anderzijds leven we in een tijd waarin privacy waarborgen steeds meer in ogenschouw genomen moeten worden. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is dan ook wetgeving waar je je als aanbieder goed aan wilt conformeren. Hoewel compliance natuurlijk prettig is in het voorkomen van sancties, is het vooral zo dat dit vertrouwen wekt: leg spelers duidelijk uit op welke wijze persoonsgegevens verwerkt worden in het kader van verslavingspreventie.
De AVG is duidelijk als het gaat over gezondheidsgegevens: deze gelden als bijzondere gegevens en dienen extra beschermd te worden. Nu is het natuurlijk zonder meer zo dat gediagnosticeerde gokverslaving per definitie hieronder valt. Toch is het lastig om die lijn te trekken: wanneer, in het contact met een speler die risicovol spelgedrag vertoont; verwerk je bijzondere persoonsgegevens? Wees hierbij erg voorzichtig; zorg dat je goed op te hoogte bent van de definities uit de AVG. Het belang hiervan werd onlangs aangestipt in het advies op het Besluit kansspelen op afstand door de Raad van State.
Verslavingspreventie is ontzettend belangrijk. En wetsconform en transparant privacybeleid net zo. Hierin geven wij je graag wat tips:
Uiteraard is de bovenstaande lijst niet limitatief: er zijn veel aspecten van de AVG waar je als aanbieder rekening mee moet houden. Vragen over de AVG (in het kader van verslavingspreventie)?