Tenzij we voor een verrassing komen te staan, zal de Wet Kansspelen op afstand in werking treden per 1 maart 2021. Vanaf dit punt worden vergunningaanvragen voor het aanbieden van online kansspelen behandeld door de Kansspelautoriteit (Ksa). De verwachting is dat het daadwerkelijk ‘online brengen’ van de gokwebsites mogelijk zal zijn vanaf september 2021. Op dit moment verwacht de Ksa een flink aantal aanvragen, waarmee we straks naar verwachting ongeveer 100 legale online aanbieders van kansspelen op de Nederlandse markt hebben. ‘Land based’ partijen die online gaan, maar ook veel buitenlandse aanbieders. Flinke concurrentie is inherent hieraan en een enorme ‘marketing bonanza’ is te verwachten. En hier zit ook de crux: juist de methodes van marketing worden door regelgeving flink aan banden gelegd.
In deze blog geven we tips voor het gebruiken van acquisitie tools op de beste manier, binnen de kaders van de wet. Zo gaan we in op reclame maken (promotie), online marketingstrategie en affiliate marketing.
Reclame is onderdeel van marketing, maar marketing is geen onderdeel van reclame. Reclame is zozeer onderdeel van marketing dat veel mensen denken dat het hetzelfde is. Dit is echter niet het geval: een boodschap kun je op vele verschillende manieren overbrengen op de doelgroep en reclame is één van die marketinginstrumenten om de doelgroep te bereiken. En hoewel marketing door aanbieders straks veel breder zal worden aangepakt, richt de concept Beleidsregel verantwoord spelen zich in bewoordingen voornamelijk op reclame. Dit geldt ook voor de Ontwerpregeling kansspelen op afstand. Maar laten we voor het gemak nu even uitgaan van televisiecommercials en bijvoorbeeld reclame in bushokjes.
Artikel 2.3 sub b van de Concept Beleidsregel verantwoord spelen geeft aan dat wervings- en reclameactiviteiten die sociale acceptatie en geluk suggereren verboden zijn (let op: dit kan nog veranderen in de definitieve beleidsregel). Dit is een lastige: is het dan straks verboden om lachende mensen boven een roulettetafel te gebruiken voor reclame? In hoeverre is iets nog reclame als het geen positieve elementen impliceert?
Onze tips:
Reclame is onderdeel van marketing. Marketing is een groter, overkoepelend begrip. De volledige marketingstrategie van een bedrijf, inclusief reclame dus kan hieronder geschaard worden.
Het is te verwachten dat marketingstrategieën zich ook sterk op online advertising gaan richten. Hierbij is het goed om in te gaan op artikel 1.1 sub 4 van de Concept Beleidsregel verantwoord spelen. Hierin worden kwetsbare groepen van personen gedefinieerd (waarop reclame/marketing niet gericht mag worden). Hierbij worden verschillende categorieën genoemd:
Hoe zorg je precies dat je kunt aantonen dat je met campagnes geen focus legt op deze kwetsbare groepen? Dit kan best wat moeilijkheden opleveren in de online marketing discipline.
Onze tips:
Online casino affiliates zijn al jaren onlosmakelijk verbonden aan de online gokbranche. Hierin zijn veel verschillende gradaties te bedenken: de ene affiliate wat professioneler dan de ander. Online casino affiliates zijn een waardevolle manier van acquisitie voor online casino’s. Ga je hier straks mee aan de slag? Zorg dan dat je rekening houdt met de volgende zaken:
De concurrentie zal flink zijn bij opening van de Nederlandse markt voor online gokken. Met sterke marketing is het mogelijk om hierin een goede positie in te nemen. Maar: marketing is onderhevig aan strikte wettelijke normen. Door onze nauwe samenwerking met XY Marketing Solutions, kunnen we vanuit XY Legal Solutions goed adviseren over strategie en compliance op dit gebied. Bel naar 030 – 227 03 86 of mail naar info@xyls.nl voor een oriënterend gesprek!
Concept Beleidsregels verantwoord spelen, geraadpleegd op 06-01-2021, via link: https://kansspelautoriteit.nl/wet-koa/beleidsregels/concept/
Wetsvoorstel organiseren kansspelen op afstand, Eerste Kamer, geraadpleegd op 06-01-2021, via link: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33996_organiseren_van_kansspelen
Michael R. Solomon, Greg W. Marshall en Elnora Stuart, ‘Marketing, een reallife-perspectief,’ 7e editie, 01-08-2012.
Ontwerpregeling Kansspelen op afstand, geraadpleegd op 06-01-2020, via de volgende link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/regelingen/2020/08/20/ontwerpregeling-kansspelen-op-afstand-en-ontwerpuitvoeringsregeling-kansspelen-%E2%80%93-versie-12-augustus-2020