Reclamevenster Online Kansspelen en de Affiliates

Onze Managing Partner mr. Steven Vrolijk gaat in op deze discussie, en bespreekt KVA

Online gokken is in Nederland legaal sinds 1 april 2021 en de markt is geopend sinds 1 oktober 2021

De afgelopen weken is er sprake geweest van een flinke discussie over de hoeveelheid gokreclames (op televisie). Dit heeft geleid tot een stemming in de Tweede Kamer, waarmee gestemd werd voor een verbod op ongerichte gokreclames. Onze Managing Partner mr. Steven Vrolijk gaat in op deze discussie, en bespreekt daarbij het Keurmerk Verantwoorde Affiliates.

“De op dit moment lopende discussie over ongerichte gokreclames kent twee kanten (en dat maakt het zo lastig). Enerzijds zou je met reclame zichtbaarheid kunnen creëren en daarmee bijdragen aan de kanalisatiedoelstellingen (dit wordt ook verwacht van aanbieders, lees Artikel 2.2. van de Beleidsregels Verantwoord Spelen). Anderzijds is het voor te stellen dat risicospelers (verslavingsgevoelig, of zelfs reeds verslaafd of verslaafd geweest) er alles aan proberen te doen gokken uit het leven te bannen. Ongerichte tv-reclames zouden dan inderdaad kunnen triggeren. Dit is het ongerichte karakter eraan, dat volgens mij ook voedend is geweest voor de discussie. Buiten kijf staat dat aanbieders bepaalde vormen van marketing nodig hebben om bij te kunnen dragen aan de kanalisatiedoelstellingen. Hierin ga ik dan ook even in op mijn dagelijkse werkzaamheden.

Op dit moment ben ik bestuurder van XY Legal Solutions (XYLS), een bedrijf met focus op de Nederlandse (online) kansspelmarkt. Vanuit XYLS adviseren we verschillende soorten kansspelbedrijven (aanbieders en ook affiliatebedrijven) over onder andere de wetgeving omtrent wervings- en reclameactiviteiten. Hieruit is ook het concept Keurmerk Verantwoorde Affiliates (KVA) voortgekomen. Hierbij verrichten we vanuit XYLS uitvoerige compliance checks waarbij de affiliate ook rapporten ontvangt. Indien een website op de in de KVA-code (gebaseerd op wet- en regelgeving) voldoende compliant is/lijkt te zijn, kan deze partij zich aansluiten bij het KVA.

Wat mij in ieder geval opvalt, lettend op de ervaringen in deze sector, is dat het hierbij sterk om gerichte marketing gaat. De affiliates proberen door middel van sterke content en tactisch gebruik van zoektermen (op verantwoorde wijze) vindbaar te worden op zoekmachines (Google voornamelijk). Ben je dan gericht aan het zoeken met een online casino gerelateerde zoekterm (denk aan ‘Top 10 Online Casino’s)? Dan komen daar affiliate websites bovendrijven. Deze bevatten dan veelal reviews van casino’s (veel affiliates testen de casino’s ook zelf) of bijvoorbeeld nieuwsblogs. Deze vorm van marketing draagt mijns inziens bij aan kanalisatie op een gerichte manier.

Ook is uiteraard het KVA een mooie ontwikkeling op dit gebied. Affiliates hebben er blijk van gegeven zeer graag aan de wet te willen voldoen (meer dan dat zelfs) door zich aan te sluiten bij het KVA. Eerlijkheid gebied overigens te vermelden dat er ook affiliates zijn die het KVA onnodig vinden. Maar deze partijen lijken nu dan juist extra te willen laten zien dat zij ook zonder KVA sterk rekening houden met compliance. Hiermee zou je dus kunnen stellen dat Nederlandse affiliates (met of zonder KVA aansluiting) compliance over het algemeen erg serieus nemen. Dat zorgt er uiteindelijk ook juist voor dat deze vorm van marketing extra bijdraagt aan de gerichtheid van de reclame: affiliates zullen niet snel proberen te ranken op termen die helemaal niets met online casino’s te maken hebben.”