Privacy is voor de Europese Unie erg belangrijk. In 2018 is de AVG in werking getreden, een wet die de bescherming van ieders persoonsgegevens moest garanderen. Naast de AVG bestaat ook de ePrivacy Richtlijn (2002/58/EG), een richtlijn die de privacy in digitale communicatie dient te waarborgen. De ePrivacy Richtlijn wordt binnenkort vervangen door een nieuwe ePrivacy Verordening. Het concept van de nieuwe ePrivacy Verordening reageert op de nieuwe ontwikkelingen in technologie om zo de privacy te waarborgen. Het voornaamste onderwerp uit het concept van de nieuwe ePrivacy Verordening is het verbod op third party cookies. Hieronder lees je meer over cookies en wat dit verbod betekent voor casino’s en affiliates.
Voordat we ingaan op het verbod op third party cookies is het belangrijk om te weten wat cookies precies zijn. Cookies zijn digitale tekstbestandjes die geplaatst worden op een apparaat om er onder andere voor te zorgen dat websites werken zoals deze behoren te werken. Deze cookies kunnen ook gelezen worden door websites om zo informatie te verzamelen. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen first party en third party cookies.
First party cookies worden vaak functionele cookies genoemd. Deze cookies worden gebruikt om de website naar behoren te laten functioneren. De first party cookies bewaren bijvoorbeeld je inloggegevens of je winkelmandje op de website. Dit gebeurt door de cookies te plaatsen wanneer je de website bezoekt en deze vervolgens weer te lezen wanneer je naar een nieuwe webpagina op de website gaat. Ook worden deze cookies gebruikt om te achterhalen op welk soort apparaat jij de website bezoekt, waardoor een website beter leesbaar gemaakt kan worden op bijvoorbeeld telefoons.
Third party cookies gebruiken dezelfde technologie en principes, echter worden deze niet gebruikt voor het functioneren van de website. Third party cookies zijn in de meeste gevallen tracking cookies. Deze third party tracking cookies zijn cookies die voor een langere tijd op je apparaat blijven staan. De gehele tijd dat deze cookies op je apparaat staan verzamelen en delen ze informatie over jouw surfgedrag. Om deze reden worden ze ook wel ‘tracking’ cookies genoemd. Dit verschilt van first party cookies, welke vaak alleen geldig blijven voor de duur van jouw website bezoek.
De tracking cookies worden voornamelijk gebruikt voor het aanbieden van reclame en advertenties. De third party cookies verzamelen veel persoonsgegevens en informatie over het surfgedrag van een individu. Deze informatie wordt gebruikt om een profiel over jou op te stellen. In dit profiel staat precies wat jij interessant vindt, waar je naar hebt gezocht en hoeveel interesse je hebt getoond in een product of dienst. Met deze informatie kan een relevante advertentie geplaatst worden die is afgestemd op jouw profiel. Dit profiel kan door anderen worden ingekeken, bijvoorbeeld door adverteerders of andere derde partijen.
Wanneer cookies worden geplaatst op je apparaat kan een website informatie krijgen om zijn diensten aan te bieden. Bepaalde websites gebruiken cookies zodat je je winkelmandje behoudt, andere websites verdienen hun geld door reclames aan te bieden met behulp van de third party cookies.
De Europese Commissie heeft een conceptversie van de ePrivacy Verordening op 17 januari 2017 ingediend. Het Comité van permanente vertegenwoordigers van de Raad (Coreper) heeft op 10 februari 2021 de conceptversie goedgekeurd. De goedkeuring signaleert dat de lidstaten akkoord gaan met de inhoud van de conceptversie. De nieuwe regels vormen een aanvullende regelgeving op de AVG, een zogenoemde ‘lex specialis’. Landen mogen zelf ook nog aanvullende regels opstellen, zolang de regels die in de verordening staan een op een worden overgenomen. Wanneer de nieuwe ePrivacy Verordening wordt ingevoerd, komt de oude ePrivacy Richtlijn te vervallen.
Het concept van de nieuwe ePrivacy Verordening bevat een verbod op third party cookies. Dit verbod op third party cookies is geen compleet verbod op het gebruik en plaatsen van deze cookies. Websites mogen geen third party cookies op jouw apparaat plaatsen tenzij je hiervoor toestemming verleend. Jouw toestemming hoeft niet gevraagd te worden als de cookie een first party cookie is die nodig is om een dienst te leveren en geen persoonsgegevens verzamelt. Dit zou bijvoorbeeld het geval zijn met cookies voor een winkelmandje, zoals we hebben omschreven onder het kopje ‘‘First party cookies’’.
De datum voor de invoering van de nieuwe ePrivacy Verordening is nog niet bekend. Naar verwachting zal deze ergens in 2023 of 2024 in werking treden. De Europese lidstaten krijgen zoals gewoonlijk twee jaar om de regels in de eigen wetgeving op te nemen.
Het vragen van toestemming kan in het vervolg gebruikersvriendelijk verlopen. In veel gevallen kunnen webbrowsers de toestemming voor jou geven op basis van jouw instellingen en voorkeuren. De cookiebanners die we vandaag kennen met veel knoppen worden daarmee een ding van het verleden. Alleen voor cookies waarvoor jij geen toestemming hebt gegeven zal nog toestemming gevraagd worden.
Software, waaronder webbrowsers zoals Google Chrome, Edge en Firefox, kunnen in de toekomst nieuwe instellingen bieden. Jij als gebruiker zou in de instellingen van deze webbrowsers toestemming kunnen geven voor bepaalde third party cookies, waardoor geen herhaalde toestemming nodig is om deze te gebruiken. Op dit moment geven veel websitebezoekers toestemming omdat dit makkelijker is dan cookies afwijzen. Met deze verandering zal alleen voor het gebruiken van nieuwe cookies toestemming nodig zijn, waardoor je een beter overzicht krijgt van de cookies die gebruikt worden op de website. Doordat de hoeveelheid verzoeken om toestemming naar verloop van tijd zullen verminderen wanneer je hiervoor toestemming geeft, zal jouw toestemming voor het plaatsen van cookies meer gaan betekenen.
Je zult misschien nog voor enige tijd cookiebanners tegenkomen op websites, maar deze zullen er niet meer hetzelfde uitzien. Deze banners zijn alleen nodig als toestemming nodig is voor cookies waar jij nog geen voorkeuren voor hebt ingesteld. Wanneer een website alleen third party cookies gebruikt die jij al hebt toegestaan zal je geen pop-up krijgen waarin toestemming verzocht wordt.
De meeste mensen zullen merken dat ze niet overladen zullen worden met grote aantallen van verzoeken voor het gebruiken van cookies. Websites hoeven in de toekomst niet meer voor functionele cookies toestemming te vragen, zoals voor een cookie die het winkelmandje laat functioneren. Voor andere cookies zou je toestemming kunnen geven in de browserinstellingen om zo de verzoeken voor het gebruik van cookies te verminderen.
Affiliates maken reclame voor diensten en producten. Dit is ook het geval voor affiliates in de kansspelsector. Deze affiliates proberen een dienst of product te verkopen aan de websitebezoeker en krijgen een kleine commissie per succesvolle verkoop. Affiliates maken gebruik van volglinkjes, ook wel affiliate links of tracking links genoemd. Wanneer jij deze linkjes gebruikt, krijgt de affiliate een commissie van een derde partij.
Affiliates bieden op de eigen website veelal bonussen aan namens een casino. De websitebezoeker kan de bonussen krijgen door op een affiliate link te klikken. Wanneer je hierop klikt wordt er een third party cookie geplaatst op jouw apparaat die jou volgt naar de website van het casino. Zo weet het casino van welke affiliatewebsite jij afkomstig bent en welke bonus jij hoort te krijgen.
Affiliates maken gebruik van third party cookies en tracking links om commissies te verdienen. Of de specifieke cookies die gebruikt worden voor een affiliatielink kunnen gebruikt worden zonder toestemming, hangt af van de werking van de cookie. De meest gebruikte cookies, waaronder third party cookies, en tracking links die worden gebruikt door casino’s en affiliates hebben twee functies:
De eerste functie van de tracking link en cookie is niet nodig voor het leveren van de dienst, maar ook niet per definitie verboden. Deze functie wordt gebruikt om een deel van jouw surfgeschiedenis te achterhalen zodat de affiliate zijn commissie kan krijgen voor de doorverwijzing. Dit is een third party cookie die persoonsgegevens verzameld. Affiliates zullen in de toekomst toestemming moeten vragen voor het plaatsen van deze third party cookies. De toestemming zal namens het casino worden gevraagd, omdat de cookie van het casino afkomstig is en niet van de affiliate. Het casino zal vervolgens ook op de eigen website toestemming moeten vragen om de third party cookies te mogen lezen. Als je al toestemming hebt gegeven op basis van de browserinstellingen, dan hoeft er geen aanvullende toestemming gevraagd te worden. Is dit niet het geval, dan hoort er toestemming gevraagd te worden voor het plaatsen en lezen van de third party cookies.
De tweede functie van de tracking link en cookie verzamelt geen overbodige persoonsgegevens om jou de dienst aan te kunnen bieden. Je klikt op de link om een bonus of een andere aanbieding te krijgen, dit is een dienst die je hebt verzocht. Deze functie is proportioneel met het gestelde doel van de cookie, omdat de cookie jou alleen zoals verzocht de aanbieding of bonus geeft op de betreffende website. De cookie bestaat alleen om jou de bedoelde dienst te leveren, namelijk dat je de bonus ontvangt. Het is waarschijnlijk dat deze huidige functie van de cookie gebruikt kan blijven worden zonder dat hiervoor aanvullende toestemming nodig zal zijn.
Voor de affiliate en het casino zijn de gevolgen van deze nieuwe regels groot. De affiliate verdient commissie door het volledig functioneren van de tracking link en third party cookies. Het plaatsen van de third party cookies kan lastiger worden omdat er in de toekomst toestemming moet worden gevraagd. Het casino zal in de toekomst minder goed kunnen inzien van welke website de bezoekers afkomstig zijn als de cookie niet geaccepteerd wordt. Dit kan ervoor zorgen dat het voor casino’s lastiger wordt om doelgericht hun marketingbudget in te zetten.
Het kan zijn dat mensen geen toestemming zullen geven voor het gebruik van third party cookies, maar toch hun bonus willen krijgen van het casino. Het vragen van toestemming voor de cookies kan ook worden gezien als een obstakel waardoor mensen minder snel geneigd zijn om een tracking link te gebruiken. Voor affiliates kan dit een probleem opleveren, omdat ze zo niet hun commissies kunnen verdienen. Ook voor de casino’s levert dit een probleem op omdat ze niet weten waar ze effectief hun budget voor marketing kunnen inzetten.
In de toekomst zullen tracking links niet meer werken als je niet akkoord gaat met de third party cookies. Om een tracking link te laten werken moet je zowel op de website van de affiliate als op de website van het casino akkoord gaan.
Hoe kunnen casino’s en affiliates dit in de toekomst oplossen? Een cookiemuur zou een mogelijkheid zijn, maar deze zou het probleem niet oplossen. Met een cookiemuur bezoekers geen toegang tot de website tot ze toestemming geven voor cookies of deze afwijzen. Deze optie is niet ideaal omdat het veel bezoekers wegdrijft. Daarnaast kan de websitebezoeker ook de cookies afwijzen, waardoor de tracking link alsnog niet zou werken.
De affiliate en het casino kunnen ervoor kiezen om zowel een bonuscode als een tracking link aan te bieden. Om de tracking link op de website van de affiliate te gebruiken moet je toestemming geven voor third party cookies. Dit kan met een tikboxje onder de hyperlink naar de bonus of bij binnenkomst op de website. De hyperlink geeft duidelijk aan wat er gebeurt, bijvoorbeeld met de tekst ´´Pak de Bonus!´´. Deze link verwijst je door naar een landingspagina van het casino om een account aan te maken. Op deze pagina geef je toestemming aan het casino om de third party cookie te lezen. Wanneer je toestemming hebt gegeven op beide webpagina’s werkt de tracking link. Wanneer hier niet mee akkoord wordt gegaan, kan ook eventueel nog een soortgelijke functionaliteit geboden worden. Dit kan met een unieke (bonus)code die gebonden is aan een affiliate en daarmee herleidbaar is. Hieronder staat een voorbeeld van hoe dit eruit zou kunnen zien.
Voorbeeld van een affiliatiewebpagina met de nieuwe oplossing.
Voorbeeld van een landingspagina bij een casino waar toestemming wordt gevraagd voor de cookie.
Het gebruiken van codes voor bonussen is een ouderwetse manier om een bonus en affiliatiewerkzaamheden te combineren. Het is mogelijk dat we deze methode weer zien terugkomen wanneer de nieuwe regelgeving in werking treedt. Deze methode kan een oplossing bieden voor de behoeftes van alle partijen in het licht van de nieuwe ePrivacy Verordening.
Als het concept van de nieuwe ePrivacy Verordening wordt ingevoerd kan dit grote gevolgen hebben voor de wijze waarop bedrijven en affiliates hun reclame online maken. Het plaatsen van third party cookies wordt lastiger en bedrijven zullen dit onmiddellijk merken in hun dagelijkse dienstverlening en marketingactiviteiten. Affiliates gebruiken third party cookies voor hun tracking links om zo geld te verdienen. Dit zal lastiger worden omdat eerst toestemming gevraagd zal moeten worden voor het gebruik van de third party cookies. Affiliates en casino’s zullen naar een alternatief moeten zoeken voor de affiliate links en de nieuwe realiteit accepteren.