Juridische tips voor affiliate marketeers

Wij delen graag onze kennis en inzichten

In een eerdere blog hebben we specifieke juridische tips voor online casino affiliates gegeven. Met goede algemene voorwaarden en samenwerkingsovereenkomsten zorg je al voor goede bescherming. Maar hoe zit het dan bij andersoortige affiliate marketeers? Hoe zorg je als affiliate marketeer voor de juiste juridische bescherming? En hoe zit het dan met affiliate marketing voor buitenlandse bedrijven? In deze blog gaan we er verder op in! En om te beginnen:

 

Wat doet een affiliate marketeer?

Als affiliate marketeer houd je je bezig met het ‘promoten’ van andere bedrijven. Hierbij ben je als het ware een partner voor het andere bedrijf. Via advertenties of (geschreven) content op jouw website(s) en/of webshop(s) stuur je bezoekers naar een bedrijf. Plaats je interessante advertenties en/of content? Dan zullen bezoekers via jou naar het bedrijf verwezen worden. Het bedrijf zal je hier vervolgens voor betalen. En waarom is een samenwerkingsovereenkomst zo belangrijk in deze branche?

 

Het belang van een samenwerkingsovereenkomst voor affiliates

Er zijn meerdere redenen die het belang van een samenwerkingsovereenkomst voor affiliates onderstrepen. Hieronder een (niet limitatief) overzicht:

  • Het kan om veel geld gaan. Doe je het als affiliate marketeer goed? Dan kun je erg veel geld verdienen op basis van de commissies. Altijd goed om heldere afspraken te maken over (veel) geld!
  • Met een goede samenwerkingsovereenkomst heb je meer zekerheid.
  • Jij weet vanaf het begin waar je aan toe bent en het bedrijf ook. Ontstaan er conflicten? Dan staan jouw afspraken op papier. “Het oorlogsplan, geschreven in tijden van vrede.”
  • Werk je als affiliate marketeer? Een mooie website en goede vindbaarheid dragen dan bij aan jouw professionele uitstraling. Bespreek je een deal met een potentiele klant? Onderschat dan ook niet het belang van jouw ‘juridische indruk’: bied je een keurige samenwerkingsovereenkomst aan? Dan straalt dit professionaliteit uit. Jij hebt er in ieder geval over nagedacht!
  • Naast professioneel komt het eveneens betrouwbaar over als je als affiliate oppert afspraken op papier te zetten.

En wat voor onderwerpen komen er zoal aan bod in die samenwerkingsovereenkomst?

 

Belangrijke onderwerpen voor in de overeenkomst

Nu je het belang kent van de samenwerkingsovereenkomst, gaan we wat dieper in op de materie. Er zijn namelijk een aantal situaties die door affiliates onderschat kunnen worden. Juist die onderschatte situaties vormen onderwerpen die aan bod moeten komen in de samenwerkingsovereenkomst:

  • Wat te doen in geval van overname van het bedrijf? Stel dat het bedrijf waar jij affiliate marketing voor regelt wordt overgenomen. Wat betekent dit dan voor jou? Maak hier goede afspraken over.
  • Wat is de duur van jullie samenwerking? Tussen affiliates en bedrijven worden niet vaak afspraken gemaakt over de duur van de samenwerking. Zorg dat je duidelijke termijnbepalingen hebt. En in het verlengde hiervan:
  • Wat als een van jullie niet meer wil samenwerken? Zorg voor duidelijke bepalingen met betrekking tot opzegtermijnen.
  • Wat doe je bij ‘ontkoppeling’? Het is vaak lastig te controleren of het bedrijf een nieuwe klant aan jouw ‘affiliate website’ heeft gekoppeld. Dit kan consequenties hebben voor je commissie. Zorg dat je laat zien dat je hierover hebt nagedacht: dit laat jij je als affiliate immers niet gebeuren!
  • Hoe wordt de commissie geregeld? Zorg dat je duidelijke afspraken hebt over de commissie: hier gaat het uiteindelijk om.

 

Hoe stel je de samenwerkingsovereenkomst vervolgens op?

Nu we het belang hebben besproken en we dieper in zijn gegaan op (mogelijke) onderwerpen, gaan we in op de hamvraag: hoe stel je de samenwerkingsovereenkomst voor affiliates op?

  • Stap 1: geef duidelijk weer wie de partijen bij de overeenkomst zijn. Doe dit aan het begin en doe dit zo volledig mogelijk.
  • Stap 2: denk na over alle afspraken die voor jou van belang zijn. Neem hier de tijd voor! Het kan zijn dat alles wat belangrijk is je niet direct te binnen schiet.
  • Stap 3: schrijf alle zaken die je te binnen schieten in eerste instantie in klad op.
  • Stap 4: heb je alles op een rijtje? Formulier dan keurig alle bepalingen.
  • Stap 5: zorg voor akkoord/ondertekening. Is het bedrijf waaraan je de overeenkomst aanbiedt het ergens niet mee eens? Probeer er dan samen uit te komen en herformuleer de bepaling.

Werk je veel met buitenlandse bedrijven? Kies dan voor Engelstalige overeenkomsten, of in ieder geval voor een taal die jij én het bedrijf begrijpen. Het begrijpen van een overeenkomst is immers een van de meest belangrijke pijlers in het contractenrecht. Nu we het toch over buitenlandse bedrijven hebben…

 

Hoe zit het met affiliate marketing voor bedrijven in het buitenland?

Werk je als affiliate marketeer met buitenlandse bedrijven? Ook dan is het belangrijk om samenwerkingsovereenkomsten te hebben. Dankzij het internationaal privaatrecht is het namelijk goed mogelijk om nakoming te vorderen. Hierbij is het extra belangrijk om afspraken te maken over welke rechtbank (in welk land) jullie bevoegd verklaren om kennis te nemen van de overeenkomst.

 

Meer hulp nodig? XY Legal Solutions helpt je op weg

Bij XY Legal Solutions werken wij zowel met casino affiliates als andersoortige affiliates. Heb je hulp nodig bij jouw juridische zaken? Neem dan contact met ons op: wij helpen je graag verder.

Neem contact met ons op